En zombie i vecka 39

Jag vet att det är mycket tjat om att jag är trött just nu men allvarligt,
hur trött kan en människa vara? Det pratas mycket om att gravida kvinnor vanligtvis
sover dåligt under den här sista tiden, men med mina två "kissavbrott" (vanligtvis) per natt kan jag
inte säga att jag tillhör den gruppen som sover dåligt, tvärtom. Efter den här dagen börjar jag tvivla på
om jag kommer klara av nästa vecka som är min sista vecka med praktik. Jag har ett kortare pass i morgon
och sen är jag ledig i fyra dagar så jag får väl se hur jag känner mig efter det. Bebis kanske till och med
har bestämt sig för att komma ut innan dess :) (även om jag tror att han kommer i slutet av nästa vecka).
 
Förvärkar är någonting jag har börjat känna av de sista dagarna, och även om det låter konstigt så
är jag glad över det. Jag vet att de kan komma flera veckor innan förlossningen men
det känns ändå som att det är ett starkt tecken på att han börjar fundera på att komma ut i alla fall.
Däremot känner jag inte alls av att han har börjat röra sig nedåt då han fortfarande kan ligga och trycka
ordentligt mot revbenen och bröstkorgen. Jag har läst att detta "problem" oftast upphör när barnet rör sig 
nedåt men vem vet, det kanske bara är en liten tjockis där inne som inte riktigt får plats! :) 
 
Bebis v.39 - Barnets totala längd är nu ca 48-50cm och det väger ca 3,2kg i början av veckan och
ca 3,37kg vid veckans slut. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika
lång som ditt barn. Barnet har mindre utrymme i slutet av graviditeten vilket medför att barnets rörelser ändrar
karaktär, dock ej frekvensen. Du ska känna liv i magen varje dag.
 
I morgon tänkte jag skriva lite om mina tankar och upplevelser kring att studera på heltid
samtidigt som att vara gravid. Kika gärna in här då!
 
 
 
 

Kommentera här: